Kedves Berényiek! Rám talált a láncszem, Brigi köszönöm szépen gondolataidat, kérdésedet! Igen, mint Brigiékkel, sokakkal találkoztam mozgásfejlődéssel kapcsolatos kérdéseik kapcsán.
Valóban, a csecsemőkori mozgásfejlődésbe az idegrendszer érése bele van ágyazva, ezért ha ezen időszakban az optimális folyamat valamiért sérül, megreked, vagy nem indul be, esetleg felgyorsult, vagy kimaradt egy-egy fázis, észrevehető következményei lehetnek. Négy éves kor után nagyon sok magatartási probléma mögött az előbb említett időszak módosult fejlődésmenete következtében kialakult idegrendszer éretlensége áll. Mint bármilyen másik területen, ha egy láncszem nem jól kapcsolódik, és arra építjük a többi folyamatot, akkor a végső produktum működése valószínűleg eltér a prototípustól. Az emberi agy nagyon plasztikus, és alkalmazkodik az adott feltételekhez. Mivel minden ember egyedi génállománnyal indul, és egyedi ingerekkel találkozik, ezért a fejlődést sematizálni, szigorú korlátok közé tenni és aszerint vizsgálni nem lehet, bármilyen kognitív képességgel is rendelkezünk, helyünk van a világban. De a folyamatosan változó társadalmi kihívások által támasztott akadályok leküzdéséhez nélkülözhetetlen az érett, összerendezett, jól működő idegrendszer. A fejlesztés során az idegrendszeri központok idegi összeköttetései stabilabbakká, az információáramlásuk gyorsabbá válik, ezáltal magasabb, összetettebb műveletekre is képes lesz az ember. Az idegrendszer fejlődése az anyaméhben kezdődik, legintenzívebb szakasz a születés utáni évekre tehető, de a fejlődés nem zárul le a gyermekkorral, sőt még idősebb életkorban is képes újabb idegi kapcsolatokat kiépíteni. Ennek a folyamatnak vannak mérföldkövei, ami megléte az optimális működéshez elengedhetetlen. Eltérés esetén ebben tud segíteni a megfelelő fejlesztési tevékenység. Ezen tevékenységek egyik ágában, a szenzomotoros terület megsegítésében dolgozom, és ebben fejlesztem magam folyamatosan.
Azért, hogy ezen a területen tudjak tevékenykedni, sokak keze segített. Ide tartozik falunk, Lovasberény is.
Idekerülésünk története: 2005-ben barátaimmal egy nap elindultunk, hogy keressünk nekem egy kis települést, ahol érzésre jó lenni, lakni. Ekkor találtuk meg Lovasberényt, de még csak a magot ültettem el a lelkemben, ami 2010-re ki is csírázott, egy szőlőhegyi ingatlan formájában. Mikor ideköltöztünk, két gyermekes családként, romantikus kihívásokkal néztünk szembe. Nem volt villany, ezért, mint nagyszüleink kint mostunk az udvaron, akkor három éves gyermekünk nagy elánnal segített saját ruháinak mosásában. Élveztük a természetközeliséget. Gyermekeinknek olyan helyet sikerült találni a felnövekedésre, ami lehetőséget nyújtott arra, hogy az általunk fontosnak tartott értékeket sejt szinten magukénak tudhassák. Szél, eső, hó, fagy, napsütés erejét kimondatlanul, tudat alatt is tisztelik, a természet részeseiként cseperedtek.
Itteni történetem szakmai szempontból is a HÁLÁRÓL szól, és nem tudok ebben a cikkben mindenkit megemlíteni, akinek ez úton is nagyon köszönöm a segítségét, a hozzám állását, kedves szavát, mosolyát, mert nélkülük, nélkületek, nem tudnám mindig újra álmodni és megvalósítani azt, amire születtem!
Mikor ideköltöztünk, az akkori védőnő, Csapó Éva által működtetett baba-mama klubban a helyi anyukák hamar befogadtak, és szakmám által (TSMT terapeuta, gyógytestnevelő) sok mindenkivel segítő kapcsolatba kerültem. Tartottam mozgásfejlődés fázisairól beszélgetést, és Éva bevont a csecsemők vizsgálatába csecsemőmasszázs foglalkozásain. Most Maszárikné Albrecht Tímeával dolgozunk össze a falubéli gyerekek megfelelő fejlődésének érdekében. Timi azóta maga is elvégezte a TSMT longitudinális vizsgálatát, így látásmódját kiszélesítve még speciálisabban szemléli a gyermekek fejlődését, és szükség esetén mielőbbi segítséget tudunk adni.
A mozgásterápiák idegrendszer fejlődésére gyakorolt jótékony hatásáról már érkezésünk előtt is sokan értesültek, és mivel magam is részt vettem gyermekeimmel a falu rendezvényein, ezért sok szülővel volt alkalmam beszélgetni, és tanácsért fordultak hozzám. Az akkori első osztály osztályfőnökével együttműködve a Református Egyház közösségi termében Hajdúné Tóth Lívia és Hajdú Szabolcs Koppány támogatásával csoportos mozgásfejlesztő foglalkozás indult a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek számára. A felméréseket Nagy Zsuzsa logopédussal végeztük, és több foglalkozáson segített.
A közösségi termet egy idő után belakta az iskola, és hogy tovább is tudjon működni a fejlesztés, az önkormányzathoz fordultam. Akkor még Szili Miklós polgármester úr és Farkasné Szoboszlai Aranka alpolgármester és a képviselő-testület támogatásával a régi iskolában alakíthattam ki tornatermet. A terem festését Pajor Tamás társadalmi munkában vállalta egy társával. Nagyon hálás vagyok mindenkinek, aki bármilyen formában hozzájárult a terem létrejöttéhez. A berendezés teljes beszerelését Margittai Zoltánnak, gyermekeim édesapjának köszönhetem. Itt csoportos és egyéni foglalkozások indultak babáknak, kisgyerekeknek, óvodásoknak, kisiskolásoknak. Negyedik gyermekünk születése után csak az egyéni foglalkozásokat tudtam folytatni, amelyet más településekről is igénybe vesznek. Járnak Csákvárról, Szárról, Bicskéről, Velencéről, Gárdonyból, Budapestről, Vértesacsáról, és még Szombathelyről is eljöttek tanácsért. Ez nagyon nagy boldogság számomra!
Az önkormányzat – amit most is nagyon köszönök – jelenleg is támogat. Südi Mihály polgármester úr engedélyezte a belső mellékhelység kialakítását, így infrastrukturálisan még alkalmasabb lesz a terem a foglalkozásokra. Hogy viszonozni tudjam a sok segítséget, a helybéli családok, akik terápiás segítséget kértek, az otthon végzendő eszközigényes gyakorlatsort a teremben végezhették, amennyiben jobb megoldást nyújtott ez számukra.
Negyedik gyermekünk közben nagyobb lett és én újra terveket szövök a fejemben. Szeptembertől, ha a körülmények is engedik, akkor újra indulnának a csoportos foglalkozások. Szeretnék fejlesztő, általános ügyesítő óvodástornát, valamint komplex idegrendszer fejlődést támogató csoportot indítani, aminek a koncepciója most érlelődik bennem. Mivel idegrendszer fejlődését az étrend nagymértékben befolyásolja, ezért a mozgásfejlesztést és a táplálkozási tanácsadást szeretném összekötni életkornak megfelelően.
A civilizációnk fejlődésével étkezési szokásaink is megváltoztak, kényelmi szempontok előtérbe kerülésével az ételek beltartalmi értéke csökkent, ezért fontos beszélni arról, hogy a szervezet helyes biológiai folyamatait hogyan segítsük. Valamint a lelkünk egészsége szempontjából az élő emberi kapcsolatok ápolását tartom fontosnak, ezért egy olyan embert szeretnék felkérni következő láncszemnek, aki ezeken a területeken tevékenykedik. Ő Kertész Péter, aki a szőlőhegyen az „e-erdőkert” megálmodója és megvalósítója. Olyan közösség létrehozásán dolgozik, akik a természettel szimbiotikus módon kapcsolódnak, megélhetésüket is e téren remélve. Kérlek Péter mesélj a számodra fontos értékekről! Milyen programokat szerveztél, szervezel, és szeretnél szervezni, hogy megmutasd mások számára is a természettel együtt élő segítő közösség fontosságát? Mióta vagy Lovasberényben és hogy esett erre a helyre a választás?